Nadčasový motocykl " HURIKAN "
Další český skvost, který se nevyráběl seriově a skončil v muzeu.
HURIKAN Special 250 výr. číslo 005
Vysoce sportovní motocykl, zkonstruovaný závodníkem Vladislavem Vlkem.
Poslední vyrobený motocykl Hurikan měl výrobní číslo 005 a přihlášen do evidence byl v roce 1949.
Jeho konstruktérem byl závodník Vladislav Vlk, v té době zaměstnaný jako vedoucí vývojové dílny firmy MOTOR UNION n.p. České Budějovice, která byla později přejmenovaná na n.p. Motor - Jikov České Budějovice.
Jednalo se o jednoválcovou čtyřtaktní dvěstěpadesátku s ventilovým rozvodem OHC, tedy s vačkovým hřídelem v hlavě válce, poháněným řetízkem. Motor měl výkon cca 20 koní.
Číslo motoru vyražené Vladislavem Vlkem: 005 na levé straně karteru pod přírubou válce
Číslo motoru vyražené DI při přihlášení do evidence: 4566 vlevo v přední části karteru
Číslo rámu vyražené DI při přihlášení do evidence: DI 11 1954 1662 na hlavě rámu
Vladislav Vlk si představoval, že tento stroj by MOTOR UNION České Budějovice mohl v menších sériích vyrábět pro náročné sportovní jezdce, ale vedení továrny o jeho výrobě ve skutečnosti nikdy neuvažovalo. Tak technicky složitý stroj by byl mimořádně drahý a nebyl by v poválečných letech v Československu reálně schopný prodeje...
Technické údaje
(z výkresu N-250 A datovaného 16.10.1948)
Motor: čtyřtaktní jednoválec sešroubovaný do bloku s převodovkou (semiblok)
Vrtání: Ø 63 mm
Zdvih: 80 mm
Obsah: 249,7 ccm
Výkon: 15 ks / 6.000 ot.min.
Ventilový rozvod: OHC, vačka v hlavě poháněná řetězem s napínákem
Hlava válce: snímací, z hliníkové slitiny
Válec: s hliníkovými žebry a zalitou litinovou vložkou
Mazání: oběžné, se suchým karterem, lamelovým čističem a olejovou nádrží pod sedlem
Karburátor: vlastní výroby, z hliníku provedená kopie Amal
Zapalování původní: magnetem PAL (kopie Auto-Union), umístěným za motorem
Primární převod: řetězem v olejové lázni 17 : 42 zubů
Spojka: vícelamelová, vlastní výroby, podle vzoru Burman
Převodovka: čtyřstupňová, sešroubovaná s motorem (semiblok), dle systému Burman
Řazení: nožní, na pravé straně
Převody: I. stupeň – 1 : 2,67
II. stupeň – 1 : 1,78
III. stupeň – 1 : 1,28
IV. stupeň – 1 : 1
Sekundární převod: řetězem
Rám: trubkový, šroubovaný, pod motorem a vzadu dvojitý
Přední vidlice: teleskopická, s hliníkovými kluzáky, s hydraulickým tlumením
Přední pérování: vinutými pružinami
Přední brzda: čelisťová, plnonábojový duralový buben se zalitou litinovou vložkou
Zadní vidlice: kyvná
Zadní pérování: zavěšením kyvné vidlice na přímočarých kluzácích
Zadní brzda: čelisťová, plnonábojový duralový buben se zalitou litinovou vložkou
Ovládání zadní brzdy: nožním pedálem na levé straně, prostřednictvím bowdenu
Kola: 19" drátová
Pneumatika vpředu: 3,00 - 19
Pneumatika vzadu: 3,25 - 19
Délka: 2.190 mm
Rozvor: 1455 mm
Šířka: 600 mm
Výška dle výkresu: 1.110 mm
Výška skutečná: 1.025 mm
Detail "závodního rychlouzávěru" - Vladislav Vlk se inspiroval anglickým patentním víčkem nejen u benzínové nádrže...
... ale v poněkud menším provedení i u nádrže olejové.
Na detailní fotografii zadní partie motocyklu je vidět koncová lampička, použitá ze stroje ČZ 125, červeně psaná tovární espézetka, kterou vývojová dílna Motor-Union používala při zkušebních jízdách a Vlkův široký brzdový buben, který se na motocyklech Hurikan objevil cca o osm let dříve, než takové řešení zavedla do sériové výroby továrna Jawa.
Ono jich bylo vyrobeno celkem šest, ale jeden byl závodní typ 350. Věčná škoda - byla by to další perla českých strojů.
www.youtube.com/watch?v=AbTJPZRSaco
Skvěle video o tomto motocyklu