Další český skvost " Itar "
Nazdar motobardi,
říká vám něco značka motocyklu " ITAR " přiznám se , že do 8.5. 2014 mně také nic neříkala, jenže jsem se ve Velvarech potkal s Ivošem Šalingrem, což je nadšenec , který založil s kamarády muzeum " Splněný sen " jenž se nachází v Pavlíkově a které skrývá cca 100 kousků motoveteránů různých značek. Zřejmě nejpočetněji je zde zastoupena značka Jawa - počínaje " Rumpálem " až po Jawu 500 OHC . Jmenovaný kousek " ITAR " se vyráběl v roce 1917 v jinonické firmě Walter a po válce v dvacátých letech převzala výrobu motocyklů Janatkova továrna. Typ A vyrobila v roce 1923. Typ B vyráběla pro armádu v letech 1924-1926. Výroba motocyklů Itar skončila v roce 1928.
Zvláštností tohoto motoru bylo startování ruční klikou - Ivošovi motocykl chytal a předl jako spokojený kocour.
Foto Ivošova kousku je ve fotogalerii.
Typ CCCXXXMA, (typ A)
vyrobeno 46 ks, většina pro armádu
Motor: plochý dvouválcový (boxer) s rozvodem SV, spádový karburátor Zenith, magnetové zapalování Bosch
Objem: 706 cm3
Výkon: 8,8 kW
Převodovka: třístupňová
Max. rychlost: 90 km/h
Pohotovostní hmotnost: 17O kg
Zajímavostí je přední pásová brzda
Typ DCIII MB (typ B)
do čs. armády zavedeno 300 ks
Motor: plochý dvouválcový (boxer) s rozvodem SV, spádový karburátor Zenith, magnetové zapalování Bosch
Objem: 746 cm3
Výkon: 10,3 kW
Převodovka: třístupňová
Max. rychlost: 105 km/h
Pohotovostní hmotnost: 172 kg